Gratis levering vanaf €49
5% welkomstkorting WELKOM5
Kies makkelijk en snel tussen 20.000 producten
company

Een veelvoorkomend fenomeen: het taboe rond incontinentie doorbroken.

Elien Geschreven door Elien - - 50+

Verlies je af en toe enkele druppels urine? Dat is niets om je voor te schamen, want incontinentie is een veelvoorkomend fenomeen. Jammer genoeg wordt er maar zelden over gepraat … Wij engageren ons graag om het taboe de wereld uit te helpen. In deze blogpost beantwoorden we enkele veelgestelde vragen. Welke soorten incontinentie bestaan er? Hoe kan je incontinentie behandelen? Dit zijn alle feiten op een rij! 

Vrouw heeft last van urineverlies

Wat is incontinentie?

We kunnen een onderscheid maken tussen urine-incontinentie en ontlastingsincontinentie. De eerste vorm houdt in dat je ongewild urine verliest: van enkele druppels, tot een volledige plas. Onder de 70-plussers heeft meer dan de helft van de vrouwen en ongeveer een kwart van de mannen last van urine-incontinentie. Bij ontlastingsincontinentie werkt de sluitspier niet naar behoren of ontbreekt de aandrang om naar het toilet te gaan. Bijgevolg kan je geen windjes meer ophouden en verlies je ontlasting. 

De verschillende types urine-incontinentie

Urine-incontinentie kunnen we verder opdelen in vier verschillende vormen. In de volgende alinea’s geven we een helder woordje uitleg bij elk type urineverlies.

Aandrangincontinentie

Bij urge incontinentie, ook bekend onder de naam aandrangincontinentie, voel je plots een onweerstaanbare drang om te plassen. Dit gevoel treedt op omdat de blaaswand onwillekeurig samentrekt, waardoor de blaas begint te lekken. Wanneer je het toilet niet tijdig bereikt, verlies je dus urine. Dit kan ook ’s nachts gebeuren, zodat je moet opstaan om je naar het kleinste kamertje te begeven. Mogelijke oorzaken van urge incontinentie zijn een urineweginfectie, een overactieve blaas of een neurologische aandoening, bijvoorbeeld dementie.

Stressincontinentie

Stressincontinentie, ook inspanningsincontinentie genoemd, treedt op wanneer de druk in de buik toeneemt. Ook de blaas komt onder druk te staan: de sluitspier houdt niet langer stand en de blaas begint te lekken. Activiteiten die stressincontinentie kunnen triggeren zijn onder andere lachen, hoesten, rennen, springen, tillen … Inspanningsincontinentie is de meest courante vorm van urine-incontinentie bij vrouwen. Het wordt voornamelijk veroorzaakt door veranderingen in de plasbuis na de bevalling of de menopauze.

Overloopincontinentie

Wanneer de urinestroom geblokkeerd wordt of de blaasspieren niet optimaal functioneren, is het onmogelijk om de blaas volledig te ledigen. Het gevolg? Op een gegeven moment kan de blaas de druk niet langer aan, waardoor ze letterlijk overloopt. Dit noemen we overloopincontinentie. Dit type urine-incontinentie treft voornamelijk mannen met een vergrote prostaat, maar kan ook optreden bij vrouwen, na een verzakking van de baarmoeder en/of de blaas. Overloopincontinentie kan gepaard gaan met pijn in de onderbuik.

Gemengde incontinentie

Bij gemengde incontinentie heb je zowel last van aandrang- als stressincontinentie, met ongewild urineverlies als resultaat.

Wil je meer weten over urineweginfecties? In de blogpost ‘blaasontsteking’ schijnen wij ons licht op deze infectie, van symptomen tot geneesmiddelen. 

Hoe kan je incontinentie behandelen?

Ongewild urine- of ontlastingsverlies is enorm vervelend. Zo kan het je belemmeren om het huis te verlaten. Gelukkig zijn er tal van mogelijkheden om incontinentie aan te pakken. Een overzicht!

Incontinentiemateriaal

Er bestaan verschillende soorten incontinentiemateriaal, die urine en/of ontlasting opvangen. Dit gaat van incontinentiebroekjes, over incontinentieverband, tot incontinentieluiers.

Trainen van de spieren en de blaas

Je kan incontinentie behandelen door je bekkenbodemspieren te trainen. Deze spieren zorgen ervoor dat jij je plas kan ophouden. Om ze te verstevigen, stap je naar een kinesist die specifieke oefeningen aanreikt. Door de bekkenbodemspieren regelmatig te trainen, krijg je op termijn weer meer controle over je blaas. Een andere optie is blaastraining: dit houdt in dat je geleidelijk meer tijd tussen je verschillende plasbeurten probeert te laten, totdat je blaas de urine zo’n drie tot vier uur kan ophouden.

Geneesmiddelen

Leidt een overactieve blaas tot aandrangincontinentie? Dan kan je je toevlucht nemen tot blaasontspanners. Dankzij hun remmende werking gaan de blaasspieren ontspannen, waardoor ze niet meer onwillekeurig samentrekken. Voor mannen die geconfronteerd worden met overloopincontinentie bestaat er dan weer medicatie die de prostaat verkleint.

Pessarium

Vrouwen die kampen met urineverlies omwille van een verzakking, kunnen een pessarium in de vagina overwegen. Dit duwt de verzakking terug en ondersteunt de sluitspier van de blaas, waardoor je je plas makkelijker kan ophouden. Deze optie bespreek je best met je huisarts of gynaecoloog.

Operatie

Ten slotte kan je incontinentie behandelen met een kleine operatieve ingreep. De uroloog plaatst een klein kunststofbandje onder de plasbuis. Verhoogt de druk, bijvoorbeeld bij het hoesten of niezen? Dan ondersteunt het bandje de urinebuis. 

Hoe kan je incontinentie voorkomen?

Nog geen last van incontinentie? Dat wil je ongetwijfeld graag zo houden. Met enkele laagdrempelige maatregelen beperk je jouw risico op urine- of ontlastingsverlies tot het minimum. We delen onze beste adviezen om incontinentie te voorkomen:

  • Streef een gezonde levensstijl na
    Eet voldoende vezels door regelmatig volkoren graanproducten, groenten en fruit te consumeren. Sleep je enkele kilo’s te veel mee? Probeer te vermageren: overgewicht kan ongewild urineverlies namelijk verergeren.
  • Stop met roken
    Wie geregeld rookt, kan er een rokershoest op na houden. Hoesten is belastend voor de blaas en kan stressincontinentie in de hand werken.
  • Beweeg regelmatig
    Regelmatige lichaamsbeweging komt de blaascontrole ten goede en kan helpen om urge incontinentie te voorkomen.
  • Stel het plassen nooit uit
    Van zodra je de neiging voelt om te plassen, stap je meteen naar het toilet. Neem daar rustig de tijd om je blaas te legen.
  • Hanteer de juiste plastechniek
    Ontspan de bekkenbodemspieren tijdens het plassen, pers niet en vermijd onderbrekingen.
  • Vermijd koolzuurhoudende dranken, koffie en thee
    Deze dranken kunnen de blaas triggeren, waardoor je vaker moet plassen.

Last van urine-continentie? Dan drink je misschien zo weinig mogelijk om het aantal plasbeurten te beperken. Dit is echter geen goede oplossing: het is belangrijk dat je minstens anderhalve liter water per dag blijft drinken! Zo niet, dan vergroot je risico op uitdrogingsverschijnselen, nierproblemen en urineweginfecties.

Meer weten over incontinentie? Neem vrijblijvend contact met ons op, wij buigen ons deskundig over jouw specifieke vraag of stellen ons gamma aan incontinentiemateriaal voor. 

Tena Bed 60x90cm 35 770120
31,99 20,45
info

Molicare Pr Mobile 6 Drops Xs 14 P/s
25,01 10,00
info

Tena Discreet Maxi Night 12
10,39 7,44
info

Tena Silhouette Normal Noir Liner 26
4,29 3,75
info

Id Expert Protect 40x60cm Plus 30
8,49 6,49
info

Always Discreet Incontinence Pants L Lage Taille10
12,59 9,31
info

Id Pants S Plus 14
21,15 17,64
info

Tena Bed 60x90cm 35 770120
31,99 20,45
info

Proshield Plus Huidbeschermer Zalf Tube 115g
26,37 17,16
info

Cavilon Spray 28ml
17,14 11,82
info

Cavilon Film Swabs 5x1ml 3343p
12,05 8,37
info

Cavilon Duurzame Barriere Cr Next Gen. 92g 3392g
21,65 14,81
info

Id Expert Protect 40x60cm Plus 30
8,49 6,49
info

Tena Discreet Extra 20
10,39 7,27
info

Tena Silhouette Normal Blanc Low Waist M 12 795512
17,29 12,04
info

Suprima 1205 Slip Pvc Unisex Wit T44
17,20 10,77
info

Tena Bed Plus 40x60cm 1x40 77013200
13,99 11,23
info

Caya Pessarium + Gebruiksaanwijzing
37,53 36,40
info

Urinezak Pediatrisch Steriel Unisex Romed Pontos
2,18 1,31
info

Deel dit artikel op


Terug naar overzicht