Gratis levering vanaf €49 Kies makkelijk en snel tussen 20.000 producten
company

Zonnecrème: Welke zonnebrandcrème kies ik het best?

Elien Geschreven door Elien - - Schoonheid & Hygiëne

De zon geeft ons licht, warmte, een fijn humeur en een shot vitamine D die we nodig hebben voor de opbouw van onze weerstand, sterke botten en tanden. Maar als je je huid niet voldoende beschermt tegen de zon, dan wordt ze minder soepel, raakt ze gedehydrateerd en veroudert ze sneller! Vergeet bovendien niet dat de UV-straling van de zon huidkanker kan veroorzaken. Goed smeren is dus de boodschap!

Voldoende beschermt tegen de zon?

Tips bij het smeren van zonnebrandcrème

We mochten nog eens proeven van echt zomerweer de voorbije dagen en wie zon zegt, zegt zonnecrème. De geur van zonnecrème alleen doet ons denken aan zon, zee, strand en vele leuke herinneringen. Zonnecrème smeren is niet het leukste klusje, maar is wel heel belangrijk om ons goed te beschermen.

  1. Start ’s morgens met een gereinigde huid.
  2. Smeer je goed en gelijkmatig in met zonnecrème. Liefst zo’n 30 minuten voor je buitenkomt. Als je geen glimmend gelaat wil hebben, gebruik je beter een specifieke crème voor het gezicht.
  3. Vergeet ook niet je oren, lippen, handen en voeten in te smeren. Dit gaat het gemakkelijkst met een spray of stick.
  4. Smeer je huid om de 2 uur opnieuw in. Na een zwempartij of hevig zweten, moet je opnieuw zonnecrème smeren op een afgedroogde huid.
  5. Laat de zonnecrème niet in de zon liggen, want zo verliest hij sneller zijn werking. Leg dus je crème in de schaduw of in je tas.
  6. Wees altijd en overal voorbereid op de zon met een pocketformaat.

Belangrijk: Vergeet niet dat de zon in maart en april even krachtig schijnt als in augustus. Het is niet omdat het misschien nog wat fris aanvoelt, dat de uv-straling niet schadelijk is. In het voorjaar zijn de zonnestralen het schadelijkst, omdat we met onze bleke huid uit de winter komen en nog geen bescherming hebben opgebouwd.

Krijg je vitamine-d-tekort door zonnecrème?

Doordat we allemaal een te dunne laag smeren en niet vaak genoeg smeren neemt ons lichaam wel nog voldoende vitamine D op via de zon. 15 minuten per dag buiten met ontbloot gezicht, armen en benen is al voldoende om je dag-hoeveelheid vitamine D op te nemen.

Wil je meer weten over je dagelijkse dosis vitamine D? Lees dan zeker eens onze blog 'Waar zit vitamine D in? Een overzicht!'.

Extra tips bij warm weer

  • Drink voldoende water om dehydratatie te vermijden.
  • Vermijd directe zon tussen 12 uur en 15 uur.
  • Zoek tijdig de schaduw op, gebruik ook in de schaduw en achter glas altijd een zonnecrème. De UV-straling weerkaatst via muren, water en zand. De straling dringt zelfs door dikke wolken en glas.
  • Draag beschermende kledij: zonnebril, hoed, losse droge kledij of UV-beschermende kledij. Wist je dat zwarte kledij beter beschermt tegen UV-licht dan witte kledij?

Wat is de beste zonnecrème?

De keuze van de zonnecrème hangt nog van verschilllende persoonlijke factoren zoals:

  • SPF beschermingsfactor
  • Huidtype
  • UVA en UVB bescherming
  • Chemische of minerale filters
  • Pigmentvlekken, acne, anti-age
  • Behaarde plaatsen
  • Vaak zweten of zwemmen

Daarnaast speelt ook het effect op de onderwaterwereld en de hormoonverstorende factor steeds een belangrijkere rol in de keuze van een goede zonnebrandcrème.

Welke bescherming is de beste?

SPF staat voor “Sun Protecting Factor” wat zonbeschermingsfactor wil zeggen. Hoe hoger de SPF, hoe meer bescherming de zonnebrand zal geven. Maar wat betekent deze factor nu precies?

De verschillen tussen verschillende zonnebrandcrèmes is eigenlijk niet echt groot, zo zal factor 30 ongeveer 96,6% bescherming bieden terwijl factor 50 zal zorgen voor een bescherming van ongeveer 98%. Een bescherming van 100% zal je jammer genoeg nooit vinden. Wel is het zo dat de zonbeschermingsfactor aangeeft hoe lang je in de zon kan zitten vooraleer je zal verbranden. Als je normaal na 10 minuten zou verbranden, dan zal je met factor 30 pas na 10 x 30 minuten verbranden. Hierbij is het wel belangrijk dat je om de 2 uur insmeert. 

Om te weten welke factor je nu het best gebruikt, kan je kijken naar je huidtype.

  • Voor een iets bruinere huid kan je smeren met factor 30.
  • Voor een normale, licht getinte huid is een zonnecrème met factor 50 het meest geschikt.
  • Heb je een bleke huid, dan is factor 50+ aangeraden. Ook kinderen met hun kwetsbare huidje gebruiken best een hoge beschermingsfactor. 
Jonge kinderen smeer je best altijd in met een zonneproduct factor 50+. De jonge huid is namelijk nog zeer kwetsbaar en heeft dus extra bescherming nodig. Meer informatie over zonnecrèmes voor jonge kinderen lees je in de blog: 'Alles over zonnecrèmes voor baby's'.

Stapsgewijs aan de zon wennen

Veel zonliefhebbers gebruiken liever geen zonneproducten met factor 50, omdat deze factor ervoor zorgt dat je niet meer bruint. Niets is minder waar. Geen enkele zonnebescherming houdt het volledige bruinproces tegen.

Een zonnecrème, zonnemelk of zonneolie met factor 50 is zelfs goed om je huid stapsgewijs aan de zon te laten wennen. Geef je je huid in één keer te veel zon, dan krijgen de pigmentcellen geen kans om melanine aan te maken en verbrand je net sneller. Wanneer je het langzamer aan doet met een zonnebescherming, dan komt de melanineproductie progressief op gang, waardoor je veel mooier, egaler en gezonder bruint. Een traag opgebouwd kleurtje blijft bovendien veel langer zitten. Hoe hoger de factor, hoe progressiever de bruining.

UV-A, UV-B, wat is het verschil?

Zonlicht geeft UV-A en UV-B stralen af. Ultravioletstraling A (UV- A) en ultravioletstraling B (UV- B) kunnen beide de huid beschadigen.

  • UV- A dringt diep in de huid en veroorzaakt schade tot in de diepste huidlagen. Deze stralen zijn de hele dag aanwezig en veroorzaken brandwonden, rimpels, huidvlekken, huidkankers en een snelle maar kortstondige bruine tint.
  • UV- B is maar een klein onderdeel van de ultravioletstraling. Die dringt alleen door in de oppervlakkige huid, ze veroorzaakt brandwonden, kankers en geeft een trage, maar langer blijvende bruine tint.

Chemische of minerale filter?

  • In zonnecrèmes met een minerale filter zitten ingrediënten zoals zinkoxide of titanium dioxide. Ze werken als een weerkaatsend schild en beschermen dus de huid door zonnestralen te reflecteren. Deze zonnecrèmes zijn moeilijker in te wrijven en laten vaak een witte, dikke beschermingslaag na op jouw huid. Ze zijn vooral aan te raden voor mensen met een gevoelige huid, omdat de zonnecrème niet diep in de huid dringt en zo de huid niet doet verstoppen.
  • Zonnecrèmes met een chemische filter zijn gemakkelijk aan te brengen, absorberen de UV-stralen en zetten deze om in warmte. Ze werken pas nadat ze in de huid zijn getrokken. Smeer je daarom zo'n halfuurtje voor je in de zon gaat, goed in.

Zonnecrème gezicht 

Het insmeren van je gezicht is natuurlijk ook van groot belang. Je kan hiervoor perfect dezelfde zonneproducten gebruiken als voor je lichaam, maar soms kan het toch wel aangenamer zijn om een aparte zonnecrème voor het gezicht te gebruiken.

Deze zijn namelijk minder vettig en lichter van textuur waardoor de crème snel intrekt en geen plakkerig gevoel of witte schijn achterlaat. Ook raken poriën minder snel verstopt wat een uitbraak van puistjes kan voorkomen. Een ander voordeel is dat je gezichtszonnecrème kan terugvinden voor verschillende huidtypes, zoals acne, droge huid, anti-age, pigmentvlekken, ... Voor elk wat wils dus! 

Hormoonverstoorders

Je beschermen tegen de zon is altijd van groot belang maar zonnecrèmes kunnen ook potentiële hormoonverstoorders bevatten. Maar wat zijn hormoonverstoorders juist? Dit zijn chemische stoffen die een invloed 'kunnen hebben' (dit is nog niet voldoende wetenschappelijk bewezen) op onze natuurlijke hormonen en zo hormoonsystemen in het lichaam kunnen verstoren.

Zonnecrèmes bevatten zoals andere cosmetica tal van bestanddelen zoals UV-filters, bewaarmiddelen, stoffen die zorgen voor een aangename geur en textuur, … Deze bestanddelen 'kunnen' een hormoon verstorende werking hebben. Hieronder geven wij je vast al tips mee om een veilige zonnebrandcrème te kiezen:

  • Bekijk goed het etiket met de bestanddelen
  • Kies voor een minerale filter
  • Kies voor een zonnecrème met biologische en natuurlijke bestanddelen
  • Kies voor een spray, deze komen minder in contact met de buitenlucht en bevatten daarom minder bewaarmiddelen 

Wil je geen zonnecrème gebruiken? Bescherm je dan voldoende door de huid te bedekken met UV-werende kledij, een hoofddeksel en zonnebril.

Oceaanvriendelijke zonnecrème

Wist je dat jouw zonnecrème het leven in de oceaan kan aantasten? 

Ga je zwemmen in de zee? Dan is het belangrijk om te kiezen voor een oceaanvriendelijk zonnecrème. Dit kan je meestal zien aan de “ocean respect label” op het flesje van de zonnebrandcrème. Vooral schadelijke chemische ingrediënten en microplastic kunnen een negatieve invloed hebben op de biodiversiteit van de oceanen. Een andere tip die wij kunnen meegeven is om jouw zonnecrème genoeg tijd te geven om in je huid te dringen en zo te voorkomen dat deze de oceaan vervuilt. 

Hoelang is zonnecrème houdbaar?

Een groot aandeel van de mensen die zonnecrème, zonnemelk of zonneolie gebruikt, weet niet dat deze een houdbaarheidsdatum hebben. Veel vakantiegangers of zonliefhebbers gebruiken dus een tube of flacon die al enkele jaren in de kast staat. Kan je jouw zonnecrème van vorig jaar wel nog gebruiken?

Hoelang een zonnecrème goed blijft, hangt ook af van hoe je hem bewaart. Warmte en lucht zorgen ervoor dat de formule niet meer dezelfde is. Daarom is het ook belangrijk dat deze op een juiste manier bewaard wordt, dit doe je best op een koele en droge plaats.

Een open fles zonnecrème kan je ongeveer voor 1 jaar gaan gebruiken, daarna zal de beschermingsfactor afnemen waardoor je deze niet meer optimaal kunt gebruiken.

Tip: Wanneer de crème geen afwijkend geur of kleur heeft, gooi je hem best nog niet weg. Je kan deze gerust nog gebruiken als bodylotion! 

Wat na het zonnen?

Een dag in de zon is best vermoeiend voor je huid. Gun je huid daarom achteraf de nodige rust door een verkwikkende douche te nemen, aftersun of vochtinbrengende crème aan te brengen. Op die manier blijft je bruin kleurtje ook langer behouden.
Toch verbrand door de zon? Ontdek hier onze tips bij zonnebrand. 

Nog enkele handige tips

Wees altijd voorbereid op de eerste zon. Bewaar een pocketformaat in je handtas, zo ben je altijd voorzien als je onverwacht een terrasje gaat doen! Nood aan verfrissing? Gebruik dan een verfrissende waterspray, zo heb je direct de afkoeling die je nodig hebt.

Heb je graag een bruin kleurtje? Ga dan voor een spray op waterbasis en bètacaroteen, dat zorgt voor een gelijkmatige teint en beter bruinen!

Onze aanraders

Galderma Actinica Lotion Spf50+ 80g

24,18 16,68

Naif Zonnebrand Crème Baby en Kids SPF50 100ml

21,95 17,23

Deel dit artikel op


Terug naar overzicht