€ 5 korting* bij één bestelling
vanaf € 50

WELKOM2020 Vul deze code
in bij uw betaling

company

Verhelp blessures op natuurlijke wijze.

Elien Geschreven door Elien - - EHBO & Thuiszorg

Een sporttrauma, verstuiking, blauwe plek, tendinitis, spierkrampen … Een blessure kan je zo gemakkelijk oplopen! Wat doe je nu het best om de pijn te verzachten? Koude- of warmtetherapie? Alles is afhankelijk van de soort blessure. In deze blog kom je te weten welke therapie het meest doeltreffend werkt voor jou.

Blessures

Wanneer gebruik je best koudetherapie?

Koude beperkt de zwelling en verzacht de pijn. Als je geen verbetering voelt raadpleeg je best een arts. Deze therapie wordt voornamelijk gebruikt bij pijnlijke, warme gewrichten, een verstuiking, vochtophoping, hematoom en ecchimose - beter gekend als blauwe plek.

Hoe pas je koudetherapie toe?

Bij koudetherapie is ijs de goedkoopste behandeling. Gebruik altijd een doek om rechtstreeks contact te vermijden en behandel de plek niet langer dan 20 minuten. Als je langer koelt, dan probeert je lichaam de kou te compenseren door extra bloed naar de koude plek te sturen waardoor de blessure verergerd. Begin de behandeling met ijs, als het niet voldoende is, kan je de gevoelige plek behandelen met verkoelende of ontstekingsremmende gel. Breng nooit ijs aan nadat je gel hebt aangebracht om brandwonden te vermijden! 

Andere handige hulpmiddelen zijn:

Wanneer gebruik je best warmtetherapie?

Als je gewrichten stijf, koel en pijnlijk aanvoelen, dan is warmte de beste methode om de klachten te verlichten. Door de warmte verbetert de doorbloeding van uw spieren en gewrichten. De combinatie warmte en bewegen, geeft het beste resultaat. Deze therapie wordt voornamelijk gebruikt bij spierkrampen en chronische ontstekingen die koud aanvoelen.
Waarschuwing: Gebruik nooit geen warmtetherapie wanneer gewrichten ontstoken zijn, want dat kan de klachten verergeren.
 

Hoe pas je warmtetherapie toe?

De goedkoopste behandeling bij warmtetherapie is een warme douche of bad van maximum 15 minuten. 

Andere handige hulpmiddelen zijn:

  • Hotpacks, waterkruiken of kersenpitkussens, deze hulpmiddelen ontspannen de spieren om zo de pijn en krampen te verzachten.
  • Verwarmende patches, deze geven gedurende enkele uren een aangenaam warmtegevoel.
  • Kalmerende balsem, verwarmt de huid, werkt rustgevend en vermindert stijfheid. Ideaal voor sporters, voor en na de inspanning, en voor alle dagelijkse activiteiten.
  • Ontspannende gel, werkt meteen kalmerend. Handig na een spierinspanning of sportactiviteit.
  • Massageroller, is ideaal om zelf de pijnlijke zone te masseren en zo de spier te ontspannen, zonder je handen vuil te maken.
  • Massageolie, ideaal voordat je begint te sporten, om belastende zones warm te maken en voor te bereiden. Ook na de inspanning, om via diepere massages de spieren te ontspannen, te versoepelen en spanningen te vermijden.
  • Magnesium, tijdens intensieve sportbeoefening is de behoefte aan magnesium groter door het grote energieverbruik en transpiratie. Het is aanbevolen om voldoende vitamines van de B-groep en magnesium te nemen als je last hebt van spierkrampen.

Ontdek het natuurlijk gamma van Puressentiel voor spier- en gewrichtspijn

Bij Purressentiel vind je koude- en warmtetherapie op basis van 14 essentiële oliën die pijnlijke blessures aanpakken. Deze producten reageren niet met zonlicht en mogen chronisch gebruikt worden.

Deel dit artikel op


Terug naar overzicht